في كبير الآلهة

صباح الخير

الصراحة النهاردة يوم جميل قوي، مازال وجهي يحمل ابتسامة بلهاء طفولية منذ استيقظت.

أصلي اصتبحت على البوست ده في مدونة علاء و منال…

بعد ما قريت البوست، و التعليقات… ما قدرتش أطرد الصور دي من دماغي، و كنت مش قادر امسك نفسي م الضحك

و قولت بما إني مبسوط بقى، اشخبط شوية و اوريكم اللي خطر في بالي و انا بقرأ المقال المهم ده.

1، 2، 3، 4

الصورة دي من أوضح الصور اللي تتمثل فيها رائعة جورج أورويل 1984. أنا فعلاً مذهول إلى درجة الضحك الهستيري.

لما ارجع بالليل بقى ابقى اكلمكم عن وزارة الوقيقة، و عن ونستون سميث، و ترجمة أحمد خالد توفيق العبقرية، و ترجمة الحكومة المصرية…

صباحكم نادي ان شاء الله

محجوب عبد الدايم

القاهرة 1930.


10 thoughts on “في كبير الآلهة

  1. احنا يومنا نادي باذن الله

    مش قادرة امسك نفسي من الضحك

    ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

    انا اتخضيت اصلا لما قريت مداخلة علاء امبارح
    بس قلت ماعلينا

    مسيرنا نفهم برضه

    ويابخت من بكاني وبكا على ولا ضحكني وضحك الناس على

    بس مداخلتك جبارة صراحة
    ههههههههههههههه

  2. فعلا نقر نحن الغوغاء و الدهماء و العامة الديماجوجيين منا و غير الديماجوجيين الموقعين ادناه ان فهمنا علي قدنا و ان الله غفور ستار … ربنا يسامحنا بقي .. شوف سوء ظننا ده هو اللي جايبنا ورا دايما

  3. عاش الفرعون العظيم
    عاش الفرعون العظيم
    عاش الفرعون العظيم………….

    النهارده جابو عمرو بدوي في الهوم هومك – او البيت بيتك لو بتحب العربي
    المهم مجابوش سيرة النت من الأساس
    كل الكلام كان عن تأثير مراكز تقوية المحمول على صحة الأنسان
    وابقى اديني رنه وكلمني عالحودافون

  4. ماحدش يفهمني غلط يا جماعة… أنا لا بذم ولا باقدح ولا بازايد على علاء…

    أنا بس حبيت اشاركم خاطرة حسيت بيها و انا بقرأ كلامه
    😛
    مش طالبة قضايا و محاكم… آه

    و عاش الفرعون العظيم

  5. بجد ظريفه
    يمكن مستوى الرسم محتاج شوية شغل
    لكن ممتاز فعلا وطريقه رائعه للرد على تلك البالونه الوهمية المنفوخه بلا حدود
    تحياتي ومبروك أنتصاركم فى تلك المعركه

  6. لا مؤاخذه ممكن مره كمان؟
    اصلى قريت المقال تاني ولقيت الجمله دى:
    طبعا احساس غريب أني ألاقي نفسي بدافع عن الحكومة و عن اقتصاديات السوق، لكن في النهاية المسألة مسألة رصد وقائع الحكومة في القطاع ده فعلا شغالة كويس و اقتصاديات السوق في القطاع ده نافعة و شغالة كويس و يبقى غباء مطلق أن أخلي انحيازاتي الأيديولوجية تمنعني من رصد الواقع و الاعتراف بيه.

    هو الجدع ده جندته الحكومه أمتى؟
    ولو ما كانتش مجنداه يبقى هو فعلا مش فاهم خالص للدرجه دي؟ ولا يمكن بيتكلم على السويد مثلا؟
    تحياتي

  7. ههههههههههههه
    يابنى الجدع بيشتم مصر والمصريين أكتر ما بيشتم الحكومة

    ده بغض النظر عن ( المعونات الخارجية ) واللى بالى بالك اللى بياخدها … طول ما هو شغال بشتم …

    عموما زمان هو لما كان بيحتاج فلوس وبيتزنق كان بيطلع الساحل الشمالى مع المدام

    دلوقتى الاجانب اللى شكلهم قصروا معاه …. فالحكومة ظبطتته

أضف تعليقاً

